`Unbeschreiblich weiblich!`, in: De ideale vrouw, uitgeverij SUN, 2004

Elk jaar weer kondigt de modepers een Nieuwe Vrouwelijkheid aan. Idealen van vrouwelijkheid veranderen met de tijdgeest maar bepaalde aspecten lijken elke trend te trotseren, zoals indicaties van een jong en gezond lijf met een hoge oestrogeenspiegel.

‘Behalve de biologische constanten zijn er door de cultuur bepaalde invloeden werkzaam die de concepten van vrouwelijkheid vormen en bijsturen. In de commerciële sector gebeurt dat via bepaalde looks, die telkens de conventionele schoonheid op smaak brengen: nu eens wat zoeter, dan weer wat pittiger, maar altijd binnen de registers van het makkelijk verteerbare. Een radicale esthetiek die daadwerkelijk iets vernieuwt, gebruikt onconventionele, in eerste instantie vaak `lelijke` elementen om een anti-mode te lanceren. Soms kan het lang duren voordat dat wordt opgepikt door de commercie, die er de scherpe kantjes van afhaalt teneinde er wederom iets gemakkelijk consumeerbaars van te maken.’

En wat te denken van het psychische landschap van de vrouw volgens Clarissa Pinkola Estés en Camille Paglia!

^ Naar Boven